Kim był Marian Batko? Urząd miasta Chorzów


Marian Batko
Szukaj w serwisie ZST nr 2:
Rzeczpospolita Polska


Biuletyn Informacji Publicznej

Partnerzy szkoły

DELTA Plus - Autoryzowany dealer firmy OPEL


Cech Rzemieślników Handlowców i Przedsiębiorców w Chorzowie


Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich


Wyższa Szkoła Techniczna
w Katowicach


Greenpower Polska


TransJobs

Facebook

TDO
Biblioteka
O Bibliotece
Aktualności
Katalog
Twój czas

Księga absolwentów
Wolontariat

Najczęściej czytane
Historia szkoły
Sterowniki
Grono pedagogiczne
Typy szkół i kier...
Materiały pomocni...
Mechanika technic...
Materiały pomocni...
Kim był Marian Ba...
Matematyka
ABC wiedzy o Unii...
Adresy e-mail
Dyrekcja szkoły
I. Gawor
J. Graf
H. Kajzer
E. Kałucka
J. Kuciczek
I. Kałuża
H. Kawka
A. Lichota
K. Trembaczowski
KUltura
Chorzowskie Centrum Kultury
Teatr Rozrywki w Chorzowie
Miejski Dom Kultury "Batory"
Młodzieżowy Dom Kultury
Szkoły wyższe
Kolegium Pracowników
Służb Społecznych

Górnośląska Wyższa
Szkoła Przedsiębiorczości


Coś dla rodziców
Raport na temat picia alkoholu i używania narkotyków
Prawo oświatowe
Społeczne Towarzystwo Oświatowe
Forum dyskusyjne rodziców
Bezpieczny internet
Magazyn internetowy dla rodziców
Ucieczki z domu
Interklasa
Prawa człowieka
Deklaracja Praw Człowieka
Konwencja o Prawach Dziecka
Niebieska Karta
Dokumenty prawne
Statuty szkół
Szkolny zestaw programów nauczania i podręczników.
Archiwum
Pożegnanie maturzystów 2013
Dzień Patrona 2013
Pielgrzymka maturzystów 2013
Targi Edukacyjne 2013
Studniówka 2013
Żakinada 2013
Wieczór wspomnień 2012
Talenty 2012
Gala Batko 2012
Pożegnanie ZSZ 2012
Przegląd Talentów 2008
Dzień Nauczyciela 2008
koniec roku szkolnego 2007/08
występy dla rodziców
wigilie klasowe i kolędowe karaoke
opowieść wigilijna
forum edukacyjne 2007
VI Bieg Niepodległości
przegląd talentów 2007
rozpoczęcie roku szkolnego 2007 / 2008
wakacyjny fotoalbum
Zakończenie roku szkolnego 2007
Dni Chorzowa Anno Domini 2007
Dzień Patrona 2007
żakinada 2007
jasełka i kolędowanie
jasełka
Dzień Edukacji Narodowej
benefis dyrektorów
przegląd talentów
rozpoczęcie roku
zakończenie roku
święto miasta
konkurs "Europę warto poznać"
w obiektywie 1 bz
w obiektywie 1 B
w obiektywie 1 TB
święto wiosny 2006
konkurs Matprojekt 2006
święto niepodległości
dzień edukacji i przegląd talentów
akcja krwiodawstwa
wizyta absolwentów
rozpoczęcie roku szkolnego 05/06
zakończenie roku szkolnego 04/05
święto miasta
prace uczniów
wystawa oświęcimska
dzień patrona 2004
przegląd talentów 2004
wybory do samorządu uczniowskiego 2004
święto edukacji 2004
jasełka 2004
pierwszy dzień wiosny
konferencja z fizyki
zas. rekrutacji 2004/05
rajd rowerowy
zak. roku 2002/03
wizyta biskupa
sesja historyczna 2003
obchody święta niepodległości 2003
Boże Narodzenie 2002
Boże Narodzenie 2001
wymiana zagr. 2000
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Program Comenius

Program-Programme
Partnerzy-Cooperators
Kronika-Chronicle
Aktualności-News


Litwa
Lietuva


Niemcy
Deutschland


Bułgaria
България


Turcja
Türkiye

Austria
Österreich

Polska
Polen


Statystyki
Userów na stronie: 0
Gości na stronie: 2

Jesteś gościem
w naszym serwisie

Program Leonardo

Program-Programme
Nasz patron
Who was Marian Batko?
Marian Batko - Qui etait?
Wer war Marian Batko?
Filmy z życia szkoły
talenty 2012
talenty 2010
studniówka 2009
przegląd talentów 2008
gala "Złoty Batko 2008
żakinada 2008
przegląd talentów 2007
święto wiosny
kolegium pracowników służb społecznych
turniej siatkówki
targi edukacyjne
rekolekcje 2007
żakinada
Sport
Puchar Rektora WSB
siatkówka 2010
lekka atletyka 2009
przełaje 2009
piłka ręczna dziewcząt 2008
nasi nauczyciele
baza szkoły
Śląścy nobliści

o nagrodach Nobla
sesja historyczna
śląscy laureaci
Informatyka
sterowniki
animacje flash
gify animowane
Inne
działy artykułów
działy newsów
download
pogoda
księga gości
rekomenduj nas
kontakt
autorzy
poprzednia wersja
Archiwum sportowe
siatkówka dziewcząt
pomponiary
koszykówka dziewcząt
piłka nożna
dzień sportu 2007
ranking sportowców 2006/07
puchar rektora
ranking sportowców 2007/08
futsal
siatkówka plażowa 2008
dzień sportu 2008
futsal dziewcząt
siatkówka dziewcząt
piłka ręczna chłopców
tenis stołowy drużynowy
piłka ręczna dziewcząt
piłka nożna
lekka atletyka
biegi przełajowe
miejski kalendarz imprez
ranking sportowców 05/06
obóz narciarski
bieg niepodległości
msza św. na stadionie Ruchu
futsal
bieg niepodległości
rozgrywki szkolne
zawody miejskie
osiągnięcia
święto sportu 2003
święto sportu
pływanie
futsal 2006
piłka ręczna chłopców
piłka ręczna dziewcząt
tenis stołowy
derby Chorzowa
lekka atletyka
sztafety przełajowe
piłka nożna
najlepsi sportowcy
SKS
wicemistrzowie Chorzowa
koszykówka 2001
ranking sportowców 04/05
Archiwum maturalne
koniec roku maturzystów 2008
studniówka 2008
żakinada 2008
maturzyści 2008
zakończenie roku 2007
pielgrzymka
egzaminy pisemne
egzaminy ustne
zakończenie roku
pielgrzymka 2007
egzaminy pisemne 2007
egzaminy ustne 2007
matura 2006
studniówka 2006
żakinada 2006
wyniki matur pisemnych 2005
matury ustne 2005
matury pisemne 2005
pisemny egzamin dojrzałości 2005
ustny egzamin dojrzałości 2005
studniówki 2005
przykładowe prezentacje
zakończenie roku w klasach maturalnych
studniówki 2004
matura 2000
matura 2001
Artykuły > Pomoce naukowe > Historia

Wymagania edukacyjne - Cywilizacje starożytnego wschodu

Wymagania na ocenę dopuszczającą

  • uczeń odtwarza z pamięci epoki historyczne i ich ramy chronologiczne (PK),
  • uczeń wyjaśnia pojęcia i terminy historia, kultura, cywilizacja, źródło historyczne (PK),
  • uczeń wymienia cztery najstarsze cywilizacje (PK),
  • uczeń potrafi wskazać na mapie cztery najstarsze cywilizacje starożytnego Wschodu i określić ich cechy charakterystyczne (PK),
  • uczeń wymienia rodzaje pisma starożytnego (PK),
  • uczeń wyjaśnia czym jest państwo (PK),
  • uczeń określa czym jest monoteizm, politeizm (PK),
  • uczeń podaje przykłady osiągnięć naukowo - technicznych starożytnych cywilizacji (PK),

Wymagania na ocenę dostateczną
  • uczeń wymienia rodzaje źródeł historycznych wyjaśnia termin kręgi cywilizacyjne (P),
  • uczeń opisuje różne sposoby dziedziczenia i przekazywania dorobku cywilizacyjnego (P)
  • uczeń zna czas powstania najstarszych państw starożytnych, rewolucji neolitycznej (P),
  • uczeń rozpoznaje przyczyny tworzenia się cywilizacji (P)
  • uczeń analizuje proces powstawania państwa (P),
  • uczeń objaśnia przemiany gospodarcze w starożytności i ich konsekwencje (P),
  • uczeń opisuje zasady buddyzmu, konfucjonizmu, zaratusztrianizmu (P),

Wymagania na ocenę dobrą
  • uczeń wyjaśnia pojęcie migracji ludów starożytnych oraz despotia teokratyczna (PPD),
  • uczeń ocenia wpływ powstania państwa na kształtowanie się stosunków społecznych i politycznych (PPD),
  • uczeń wyjaśnia terminy antropogonia, synkretyzm religijny, teogonia (PPD).
  • uczeń syntezuje przyczyny przełomu w dziejach w IV i III tysiącleciu p.n.e. (PPD).

Wymagania na ocenę bardzo dobrą
  • uczeń rozpoznaje sens dziedziczenia i wymiany osiągnięć cywilizacyjnych (PPR).
  • uczeń porównuje źródła historyczne oceniając ich wiarygodność i wartość badawczą (PPR),
  • uczeń zna terminy Ariowie, Asyria, Babilonia, Hetyci, Persowie, imperium, (PPR)
  • uczeń na przykładzie Egiptu i Mezopotamii porównuje proces tworzenia się pierwszych państw starożytnych (PPR).
  • uczeń na wybranych przykładach objaśnia mechanizmy przejmowania dziedzictwa cywilizacyjnego (PPR).
  • uczeń przedstawia postacie Buddy, Konfucjusza, Zaratusztry, Hammurabiego (PPR),
  • uczeń rozpoznaje rodzaje pisma starożytnego i przyporządkowuje je do państw w jakich występowały (PPR),
  • uczeń porównuje starożytne systemy religijne (PPR)

Wymagania edukacyjne - Starożytna Grecja

Wymagania na ocenę dopuszczającą (PK);

  • Uczeń rozumie pojęcia: wielka kolonizacja, polis, demokracja, oligarchia, tyrania,
  • Uczeń wie kim byli Achajowie, Dorowie,
  • Uczeń zna postacie: Aleksandra Wielkiego,
  • Uczeń potrafii: wymienić dwa najważniejsze polis greckie i wskazać ich położenie na mapie, dostrzec greckie dziedzictwo we współczesnym świecie, wskazać na mapie zasięg podbojów Aleksandra Wielkiego,

Wymagania na ocenę dostateczną (P);
  • Uczeń zna cezury czasowe wielkiej kolonizacji, wojen peloponeskich, wojen perskich, wyprawy Aleksandra Wielkiego,
  • Uczeń zna: czas przybycia Achajów i Dorów do Grecji, czas narodzin i trwania greckiej polis, epoki w dziejach starożytej Grecji,
  • Uczeń zna daty: bitwy pod Maratonem, Salaminą, Termopilami,
  • Uczeń zna postacie: Hannibala, Klejstenesa, Solona,
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: hoplita, falanga, korupcja, demagog, filozofia, polityka, stoicy, sofiści, Związek morski, związek peloponeski,
  • Uczeń potrafi: wskazać na mapie zasięg kolonizacji greckiej, przedstawić i porównać formy ustrojowe greckiej polis, wymienić osiągnięcia cywilizacji starożytnej Grecji, opisać przebieg wojen perskich,
  • Uczeń rozumie: mechanizmy rządzące demokracją,

Wymagania na ocenę dobrą (PPD)
  • Uczeń zna cezury czasowe: epoki mykeńskiej, kultura minojskiej, epok w dziejach greckich
  • Uczeń zna postacie: Minosa, Peryklesa, Miltiadesa, Leonidasa
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: hellenizacja, apella, bule, eforowie, eklezja, geruzja, ostracyzm, cynicy, epikurejczycy, hedoniści,
  • Uczeń zna daty: bitwy pod Cheroneą, Gaugamelą,
  • Uczeń potrafi: scharakteryzować obszar Grecji i ocenić jego wpływ na kształtowanie się nowego typu społeczeństwa, wskazać na mapie zasięg kolonizacji fenickiej, omówić przyczyny, przebieg i skutki najważniejszych konfliktów w świecie greckim, wskazać wady i zalety demokracji ateńskiej, wymienić twórców osiągnięć cywilizacyjnych starożytnej Grecji, wymienić przyczyny wojen peloponeskich,

Wymagania na ocenę bardzo dobrą (PPR)
  • Uczeń zna warunki naturalne obszaru Morza Śródziemnego,
  • Uczeń zna postacie: Kalliasa, Agamemnona, Filipa II, Cyrusa I, Dariusza I,
  • Uczeń zna daty: bitwy nad Granikiem,
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: retoryka, społeczęństwo otwarte i zamknięte,
  • Uczeń rozumie na czym polega jedność i różnorodność świata greckiego,
  • Uczeń potrafi: przedstawić dorobek kulturalny Fenicjan, ocenić wpływ jednostki na dzieje narodów i państw w świecie greckim, ocenić system demokracji ateńskiej, ocenić osiągnięcia cywilizacyjne Greków,

Wymagania edukacyjne - Starożytny Rzym

Wymagania na ocenę dopuszczającą(PK)

  • Uczeń zna daty: 754/753 p. n. e., 508 p. n. e., 27 p. n. e., 284 p. n. e., 476p. n. e., 7 – 6 p. n. e., 30 – 33 p.n. e.,
  • Uczeń zna postacie: Gajusza Juliusza Cezara, Oktawiana Augusta, Dioklecjana, Jezusa z Nazaretu,
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: Imperium Romanum, konsul, republika, kalendarz gregoriański i juliański, romanizacja, Mesjasz, Nowy Testament, Stary Testament
  • Uczeń potrafi wskazać na mapie zasięg terytorialny Rzymu i określić jakie ziemie wchodziły w jego skład, przedstawić najważniejsze osiągnięcia cywilizacji rzymskiej, opisać czynniki ułatwiające ekspansję chrześcijaństwa.

Wymagania na ocenę dostateczną (P):
  • Uczeń zna daty: 44 p. n. e., 30 p. n. e., 395 p. n. e., 64 n. e., 325 n. e., 392 n. e.
  • Uczeń zna postacie: Konstantyn Wielki, Justynian Wielki, Abraham, apostołowie Piotr i Paweł, ewangeliści Jan, Łukasz, Marek, Mateusz .
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: dyktator, komicje, legion, triumwirat, Corpus iuris civilis, edykt, kodyfikacja, Pax Romanum, prawo XII tablic, urbanizacja, herezja, sobór, synod, Wulgata.
  • Uczeń potrafi wskazać granice i ludy rzymskiej Europy, przedstawić etapy ekspansji Rzymu, opisać wkład Rzymu w dorobek cywilizacji współczesnej Europy, omówić relacje między kościołem a władzą cesarską, wyjaśnić rolę religii w starożytnym świecie oraz ocenić jej znaczenie.

Wymagania na ocenę dobrą (PPD):
  • Uczeń zna daty: 449p. n. e., 330 p. n. e., 212 n. e., 250 – 251 n. e., 311 i 313 n. e., 533 – 536 n. e., .
  • Uczeń zna postacie: Mariusz, Marek Licyniusz Krassus, Odoakra, św. Augustyn, św. Hieronim, .
  • Uczeń zna genezę Rzymu i przebieg jego ekspansji, postanowienia edyktów tolerancyjnych, .
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: dominat. pryncypat, esseńczycy, faryzeusze, saduceusze, zeloci, .
  • Uczeń rozumie okoliczności sprzyjające rozpowszechnianiu idei mesjanistycznych w Palestynie w czasach Jezusa.
  • Uczeń potrafi przedstawić etapy ekspansji Rzymu i wyjaśnić przyczyny sukcesów militarnych armii rzymskiej, scharakteryzować polityczne i cywilizacyjne konsekwencje podbojów rzymskich, wskazać na mapie etapy chrystianizacji Imperium Rzymskiego, ocenić stosunek państwa rzymskiego do wyznawców Chrystusa.

Wymagania na ocenę bardzo dobrą (PPR):
  • Uczeń zna daty: 284 – 305 p. n. e., 264 p. n. e., 63 p. n. e., 9 n. e. , 70 n. e. .
  • Uczeń zna postacie: Gnejusza Pompejusza, Karakalla, Ariusza.
  • Uczeń zna charakterystyczne cechy ustroju Rzymu (od królestwa do dominatu) .
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: triumwirat, limes, tetrarchia, Talmud, sanhedryn.
  • Uczeń potrafi wytłumaczyć przyczyny kryzysu i upadku cesarstwa zachodniorzymskiego, ocenić Imperium Rzymskie jako pierwszą próbę zjednoczenia Europy, porównać i ocenić dorobek starożytnych Greków i Rzymian, przedstawić proces kształtowania się organizacji Kościoła antycznego.

Wymagania edukacyjne – Cywilizacja średniowiecznego świata

Wymagania na ocenę dopuszczającą:

  • Uczeń zna daty: 496, 800, 843, 1077.
  • Uczeń zna postacie: Chlodwiga, Karola Wielkiego, Ottona I, Ottona III, Grzegorz VII, św. Tomasz z Akwinu, św. Franciszek z Asyżu.
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: cezaropapizm, papalizm, reforma gregoriańska, wyprawy krzyżowe, epos rycerski, gotyk, renesans karoliński, styl romański.
  • Uczeń potrafi: podać przyczyny konfliktu między papieżem a cesarzem, umieć przedstawić wizję jedności Europy według papieża i cesarza, dostrzec antyczne korzenie kultury średniowiecznej, opisać i ocenić poglądy na świat średniowiecznego człowieka, określić cechy charakterystyczne cechy stylów architektonicznych występujących w średniowieczu.

Wymagania na ocenę dostateczną:
  • Uczeń zna daty: 732, 962, 1122, 1378.
  • Uczeń zna postacie: Leona III, Karola Łysego, Lotara, Ludwika Niemieckiego, Jana XII Henryka IV, Innocentego III, Fryderyka Barbarosse, Fryderyka II, Rogera Bacona, św. Katarzyny ze Sieny, św. Brygidy Szwedzkiej.
  • Uczeń zna: strefy kulturowe i polityczne powstałe po upadku Imperium Rzymskiego, cechy charakterystyczne państwa patrymonialnego,
  • Uczeń rozumie: znaczenie chrześcijaństwa dla uzyskania legitymizacji władzy, inwestytura, „niewola awiniońska”, nikolaizm, symonia, ruch kluniacki, świętopietrze.
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: kanclerz, państwo patrymonialne, empiryzm, goliardzi, scholastyka, sztuki wyzwolone, teocentryzm, trubadurzy.
  • Uczeń potrafi: wyjaśnić przyczyny powodzenia chrystianizacji Europy łacińskiej, przedstawić relację między władzą państwową a kościelną we wczesnym średniowieczu,

Wymagania na ocenę dobrą:
  • Uczeń zna daty: 754, 1309 – 1377,
  • Uczeń zna postacie: św. Patryka, , Karola Młota, Pepina Krótkiego, Anzelma z Canterbury, św. Bernarda z Clairvaux.
  • Uczeń zna: granice podziału Europy na mocy traktatu z Verdun, dorobek intelektualny średniowiecza.
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: arianizm, majordomowie, antypapież, franciszkanizm, tomizm.
  • Uczeń potrafi: wyjaśnić powody upadku uniwersalizmu średniowiecznego, omówić stosunki państwo – Kościół w średniowieczu, omówić rozwój średniowiecznego szkolnictwa .

Wymagania na ocenę bardzo dobrą:
  • Uczeń zna daty: 780 – 830, 1154.
  • Uczeń zna postacie: św. Winfryda – Bonifacego, Zachariasza, Doroty z Mstowów.
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: komes, sakra królewska, mistyka, saga.
  • Uczeń potrafi: przedstawić na mapie zasięg terytorialny państw i plemion germańskich w VII w, ocenić cesarstwo Karolingów i Ottonów jako próby odnowienia idei cesarstwa uniwersalnego, przedstawić i ocenić specyficzne cechy umysłowości człowieka średniowiecza.

Wymagania edukacyjne – Polska Piastów

Wymagania na ocenę dopuszczającą;

  • Uczeń zna daty: 966, 1000, 1018, 1025, 1076, 1138, 1295, 1300, 1320, 1331, 1343, 1370,
  • Uczeń zna postacie: Mieszka I, Bolesława I Chrobrego, Mieszka II, Kazimierza I Odnowiciela, Bolesława II Śmiałego, Dobrawy, Bolesława III Krzywoustego, Przemysła II, Wacława II, Władysława I Łokietka, Kazimierza III Wielkiego, Ludwika Andegaweńskiego, Galla Anonima, św. Stanisława,
  • Uczeń zna: skład etniczny państwa Piastów; postanowienia statutu Bolesława Krzywoustego, nazwy zakonów działających w średniowiecznej Polsce,
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: opole, zjazd gnieźnieński, zasada pryncypatu, zasada senioratu, princeps, Korona Królestwa Polskiego,
  • Uczeń rozumie: cywilizacyjne skutki przyjęcia chrześcijaństwa, znaczenie działalności duchowieństwa dla rozwoju Polski Piastów,
  • Uczeń potrafi: omówić genezę i proces kształtowania się państwa polskiego w X – XI w.; opisać okoliczności upadku zasad: pryncypatu i senioratu; przedstawić dążenia stanów do zjednoczenia ziem polskich; scharakteryzować politykę wewnętrzną i zewnętrzną Kazimierza Wielkiego; wyjaśnić związek między położeniem Polski a relacjami z sąsiadami, omówić rolę kościoła w rozwoju średniowiecznej kultury polskiej,

Wymagania na ocenę dostateczną
  • Uczeń zna daty: 968, 972, 990, 997, 999, 1034, 1050, 1077, 1146, 1180, 1215, 1228 – 1230, 1241, 1291 – 1306, 1308 – 1309, 1335,
  • Uczeń zna postacie: św. Wojciecha, Wachmana, Gerona, Władysława II Wygnańca, Mieszka III Starego, Kazimierza II Sprawiedliwego, Henryka I Brodatego, Henryka II Pobożnego, Konrada Mazowieckiego, Wincentego Kadłubka
  • Uczeń zna: postanowienia zjazdu gnieźnieńskiego, zasięg terytorialny państwa Piastów, cechy charakterystyczne architektury romańskiej i gotyckiej w Polsce.
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: Dagome iudex, kasztelan, wojewoda, rada królewska, starosta, statuty kazimierzowskie, kongres wyszehradzki, rzeź Gdańska,
  • Uczeń rozumie: Znaczenie przyjęcia chrztu przez Mieszka I
  • Uczeń potrafi: scharakteryzować organizację państwa i społeczeństwa w Polsce piastowskiej X – XI w.; wskazać przyczyny kryzysu monarchii piastowskiej oraz okoliczności odrodzenia się państwa polskiego; wyjaśnić rolę możnych w decentralizacji państwa; wymienić kolejne etapy powstania państwa Henryka Brodatego; przedstawić zależność między rozbudzeniem świadomości narodowej a odbudową Królestwa Polskiego; ukazać związek między powstaniem społeczeństwa stanowego a dążeniem do zjednoczenia Polski; dostrzec średniowieczną genezę stereotypów narodowych o Polsce i Polakach; podać przykłady realizacji średniowiecznych wzorców osobowych w Polsce piastowskiej; wskazać na mapie zabytki architektury romańskiej i gotyckiej,

Wymagania na ocenę dobrą
  • Uczeń zna daty: 963, 965, 1003 – 1004, 1245, 1270, 1311 – 1312, 1314,
  • Uczeń zna postacie: Jordana, Bolesława IV Kędzierzawego, Jakuba Świnkę, wójta Alberta, Przemysła Otokara II, Henryka Kietlicza, św. Jadwigi,
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: trybut, bulla, poradlne, żupy, episkopat, kanonicy regularni, zakony żebracze,
  • Uczeń rozumie: przyczyny podziału Polski w XII – XIII w.; wielowątkowość i złożoność polityki zagranicznej Piastów,
  • Uczeń potrafi: ocenić postanowienia Bolesława Krzywoustego dotyczące podziału i dziedziczenia władzy; ocenić okres rozbicia dzielnicowego; wskazać na mapie efekty jednoczenia państwa polskiego, omówić przemianę monarchii patrymonialnej w stanową; omówić stosunki Polski z państwami ościennymi w zmieniającej się rzeczywistości geopolitycznej; wskazać na mapie i porównać zmiany terytorialne państwa od Mieszka I do Kazimierza Wielkiego; przedstawić chrystianizację społeczeństwa polskiego w średniowieczu,

Wymagania na ocenę bardzo dobrą
  • Uczeń zna daty: 962, 979 1030 – 1031, 1108 – 1123, 1327, 1344 - 1366,
  • Uczeń zna postacie: Bolesława I, Leszka Białego, Giedymina, św. Jacka, św. Kingi,
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: regalia, eremici,
  • Uczeń potrafi: porównywać odmienne interpretacje tych samych wydarzeń; ocenić znaczenie jednostki w historii na przykładzie Mieszka I; dostrzec analogię między rozbiciem dzielnicowym w Europie a rozbiciem dzielnicowym w Polsce; ocenić postawę juniorów wobec seniorów i polskiej racji stanu w okresie rozbicia dzielnicowego; ocenić rządy czeskie w Polsce; opisać organizację szkolnictwa w Polsce piastowskiej,

Wymagania edukacyjne – Koniec Polski szlacheckiej

Wymagania na ocenę dopuszczającą (PK);

  • Uczeń zna daty: 1764, 1788 – 1792, 3 V 1791, 1793, III 1794, 1795, 1797, 1807, 1815, 29/30 XI 1830, 1846, 1848 – 1849, 22/23 I 1863 – X 1864. ,
  • Uczeń zna postacie: Hugon Kołłątaj, Stanisław August Poniatowski, Jan Henryk Dąbrowski, Tadeusz Kościuszko, Napoleon, Józef Chłopicki, Romuald Traugutt. ,
  • Uczeń zna: okoliczności utworzenia Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego, przyczyny, przebieg skutki powstania listopadowego, główne obozy Wielkiej Emigracji. ,
  • Uczeń rozumie pojęcia terminy: Konstytucja 3 – go maja, I rozbiór Polski, II rozbiór Polski, III rozbiór Polski, Sejm Czteroletni (Wielki), Legiony Polskie, powstanie kościuszkowskie, Hotel Lambert, „noc listopadowa”, powstanie krakowskie, powstanie listopadowe, Towarzystwo Demokratyczne Polskie, Wielka Emigracja, „biali”, „czerwoni”, powstanie styczniowe.
  • Uczeń potrafi: przedstawić sytuację wewnętrzną i międzynarodową Polski w II pł. XVIII w., wyjaśnić przyczyny oraz następstwa I, II i III rozbioru Polski, przedstawić przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego, omówić genezę Legionów Polskich, wyjaśnić przyczyny i skutki powstania krakowskiego, omówić udział Polaków w Wiośnie Ludów, omówić okoliczności wybuchu i przebiegu powstania styczniowego, porównać program „białych” z programem „czerwonych”. ,

Wymagania na ocenę dostateczną (P);
  • Uczeń zna daty: 1768 – 1772, 1792, IV 1794, X 1794, 1830 – 1831. ,
  • Uczeń zna postacie: Józef Poniatowski, Józef Bem, Edward Dembowski, ludwik Mierosławski, Mikołaj I, Piotr Wysocki, Aleksander II, Stefan Bobrowski, Marian Langiewicz, Zygmunt Padlewski. ,
  • Uczeń zna: najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 – go maja, najważniejsze postanowienia Konstytucji Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego, decyzje kongresu wiedeńskiego dotyczące ziem polskich, główne założenia programowe obozów Wielkiej Emigracji. ,
  • Uczeń rozumie pojęcia terminy: Komisja Edukacji Narodowej, konfederacja barska, konfederacja targowicka, Konstytucja Królestwa Polskiego, Konstytucja Księstwa Warszawskiego, uniwersał połaniecki, Towarzystwo Demokratyczne, emisariusze, branka. ,
  • Uczeń rozumie: wpływ idei oświecenia na program odnowy państwa polskiego w XVIII w. ,
  • Uczeń potrafi: omówić i ocenić dzieło reform Sejmu Wielkiego, wskazać cele jakie przyświecały konfederatom barskim oraz targowickim, ocenić skutki konfederacji barskiej i targowickiej, przedstawić osiągnięcia polskiego oświecenia, omówić przebieg powstania kościuszkowskiego, ocenić politykę Napoleona wobec Polski i Polaków, Wskazać na mapie miejsca bitew powstania listopadowego, przedstawić przebieg i skutki Wiosny Ludów na ziemiach polskich, wyjaśnić postawę wsi wobec powstania,

Wymagania na ocenę dobrą (D);
  • Uczeń zna daty: 1856, 1860 – 1861. ,
  • Uczeń zna postacie: Franciszek Ksawery Branicki, Stanisław Małachowski, Stanisław Szczęsny Potocki, Seweryn Rzewuski,, Bartosz Głowacki, Józef Wybicki, wielki Książe Konstanty, Maurycy Mochnacki, Jan Zygmunt Skrzynecki, Jan Tyssowski, Jakub Szela, Andrzej Wielopolski. ,
  • Uczeń zna: okoliczności osadzenia na tronie polskim Stanisława Augusta Poniatowskiego. ,
  • Uczeń rozumie pojęcia terminy: bierny opór, rewolucja moralna, tajemne państwo polskie, „sztyletnicy”. ,
  • Uczeń potrafi: ocenić efekty reform wewnętrznych w Polsce w II pł. XVIII w., ocenić postawę Polaków wobec sprawy narodowej, ocenić postawy szlacheckich romantyków w I pł. XIX w., ocenić wpływ powstania styczniowego na kształtowanie się nowoczesnego narodu polskiego, omówić stosunek władz powstańczych do sprawy chłopskiej, ocenić postać Andrzeja Wielopolskiego. ,

Wymagania na ocenę bardzo dobrą (W);
  • Uczeń zna daty:1773, 1806, 1809, 1813, 1828, 1831, 1832. ,
  • Uczeń zna postacie: Stanisław Komarowski, Szymon Kossakowski, Jan Kiliński, Antoni Madaliński, Szymon Konarski, Ignacy Prądzyński, Piotr Ściegienny. ,
  • Uczeń zna: wojskową i cywilną organizację powstania,
  • Uczeń rozumie pojęcia terminy: Familia, „obiady czwartkowe”, „sumy bajońskie”, „odwilż posewastopolska” ,
  • .Uczeń rozumie: wpływ sytuacji społecznej chłopów na ich świadomość polityczną. ,
  • Uczeń potrafi: porównać postanowienia Konstytucji 3 – go maja, Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego, wskazać zapisy konstytucyjne, które sprzyjały tworzeniu się nowoczesnego narodu polskiego, przedstawić sytuację Królestwa Polskiego w okresie tzw. odwilży posewastopolskiej, ,

Wymagania edukacyjne – Burzliwe dwudziestolecie

Ocena dopuszczająca:

  • Uczeń zna:daty: 24 X 1929, X 1922, 30 I 1933, XI 1938
  • Uczeń zna postacie: Czang Kaj-szeka, Gandhiego, Franklina Delano Roosevelta, Adolfa Hitlera, Benita Mussoliniego, Józefa Stalina, Arthura Neville’a Chamberlaina
  • Uczeń rozumie: pojęcia i terminy: interwencjonizm, Kuomintang, recesja, wielki kryzys, autorytaryzm, faszyzm, kolektywizacja, łagry, „marsz na Rzym”, nazizm, fuhrer, Mein Kampf, Anschluss, konferencja w Monachium, pakt antykominternowski, pakt Ribbentrop–Mołotow,
  • Uczeń wyjaśnia wpływ I wojny światowej na globalny układ sił w Europie i na świecie,
  • Uczeń potrafi:przedstawić okoliczności powstania społeczeństwa konsumpcyjnego ,
  • Uczeń potrafi scharakteryzować proces ożywienia ruchu narodowych w Azji po I wojnie światowej,
  • Uczeń potrafi przedstawić główne założenia ładu wersalskiego (P),

Ocena dostateczna

  • Uczeń zna:daty: XI 1921 – II 1922, 1933, IV 1922, 16 X 1925, III 1938, 29 – 30 IX 1938, III 1939, 23 VIII 1939
  • Uczeń zna postacie: Josepha Goebbelsa, Hermanna Georinga, Heinricha Himmlera, Wiaczesława Mołotowa, Joachima Ribbentropa.
  • Uczeń rozumie: pojęcia i terminy: konferencja waszyngtońska, New Deal, prosperity, NKWD, „noc długich noży”, „noc kryształowa”, NSDAP, stalinizm, totalitaryzm, układ w Locarno, układ w Rapallo
  • Uczeń potrafi: wskazać przyczyny wzrostu znaczenia USA.
  • Uczeń potrafi omówić cechy charakterystyczne wielkiego kryzysu oraz metody jego przezwyciężania.
  • Uczeń potrafi przedstawić genezę i przebieg ekspansji Japonii w dwudziestoleciu międzywojennym.
  • Uczeń potrafi omówić przyczyny i przejawy kryzysu demokracji.
  • Uczeń potrafi wskazać na mapie państwa autorytarne i totalitarne.
  • .Uczeń potrafi przedstawić gospodarcze, społeczne, ideowe i polityczne podłoże nazizmu.
  • Uczeń potrafi wskazać czynniki osłabiające porządek wersalski.
  • Uczeń potrafi omówić kolejne etapy łamania przez Niemcy postanowień traktatu wersalskiego.
  • Uczeń potrafi scharakteryzować postawę mocarstw zachodnich wobec dążeń Niemiec do rewizji traktatu wersalskiego.

Ocena dobra

  • Uczeń zna daty: 1937, 1926 – 1928, 1931, VI 1934, 1936 – 1939, 8 – 9 XI 1923,2 VIII 1934.
  • postacie: Francisca Franco.
  • Uczeń rozumie pojęcia i terminy: bilans handlowy, amerykanizacja, incydent mandżurski, pucz.
  • Uczeń potrafi wpływ dobrobytu na rozkwit amerykańskiej kultury masowej.
  • Uczeń potrafi dostrzec rolę demagogii i wpływ jednostki na masy na przykładach przywódców państw totalitarnych i autorytarnych
  • Uczeń potrafi omówić podobieństwa oraz różnice między radzieckim totalitaryzmem, włoskim faszyzmem i niemieckim nazizmem.
  • Uczeń potrafi porównać totalitaryzm radziecki z hitlerowskim.
  • Uczeń potrafi przedstawić politykę zagraniczną III Rzeszy przed wybuchem II wojny światowej.

Ocena bardzo dobra

  • Uczeń zna: postacie: Aristide’a Brianda, Franka B. Kellogga, Gustava Stresemanna
  • Uczeń rozumie: pojęcia i terminy: Indyjski Kongres Narodowy, Komintern, NEP, SS, ustawy norymberskie, pakt Brianda–Kellogga.
  • Uczeń potrafii: ocenić filozofię działania Gandhiego w odniesieniu do współczesnej rzeczywistości politycznej.
  • Uczeń potrafi wymienić przykłady inicjatyw na rzecz pokoju, bezpieczeństwa zbiorowego i rozbrojenia podejmowanych w dwudziestoleciu międzywojennym.
  • Uczeń potrafi ocenić system wersalski.
komentarz[1] |

© 2005 ZST nr 2 w Chorzowie. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.483 | powered by jPORTAL 2